Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Ph.d. i fysikdidaktik, Cand. Scient. Fysik
Universitetsparken 5, 2100 København Ø
Danmark
Publikationer pr. år
Jeg forsker i læring, undervisning og uddannelse i naturvidenskabelige fag med fokus på fysik. Primært beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelserne og universitetet. Jeg er især interesseret i brug af digitale og andre teknologier i undervisningen og i en bredere uddannelsessammenhæng. På det seneste er jeg blevet yderligere interesseret i learning analytics og hvordan vi som forskere kan bruge big data til at forstå og forbedre vores uddannelsessytem på tværs af uddannelsesniveauer. Metodisk anvender jeg ofte netværksanalyse. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere.
Denne dele af min forskning går ud på dels at samarbejde med lærere på ungsomdsuddannelserne og på universitet om at udvikle undervisning og dels at finde, afprøve og analysere nye methoder og teknologier i undervisningen. Derudover laver jeg også analyser andre niveauer end klasse og kursusniveauerne -- for eksempel kortlægninger af læreres og studerendes egenskaber, udvikling og valg på tværs af institutioner.
Det er svæt at analysere undervisning, og det er især svært at finde kvantitative mål, som gier indblik den komplekse undervisningssituation. Netværk er måde at indfange komplekse mønstre, og netværk bruges både i sociologi, biologi, computervidenskab og fysik - og siden omkring 2007 også i didaktisk forskning. Jeg bruger netværk til at indfange både sociale, systemiske og kognitive relationer.
I øjeblikket arbejder jeg blandt andet på:
Dansk (modersmål)
Engelsk (læse, skrive, tale)
De nordiske sprog (læse, forstå)
Jeg underviser i naturfags- og fysikdidaktik på kurserne Grundkursus i Naturfagenes Didaktik og Fysikdidaktik. Derudover underviser jeg på Introduktion til Universitetspædagogik.
Jeg vejleder bachelor- og specialeprojekter, der ofte har med afprøvning af formater til udvikling af undervisning, brug af digitale hjælpemidler i undervisningen, kinæstetiske øvelser og netværksanalyse i naturfagsdidaktisk forskning at gøre.
Netværk i didaktisk forskning
Spillet mellem kognitive og sociale læringsprocesser i naturfagene
Repræsentationsformer
(Spillet mellem kvantitative og kvalitative mål for læring)
Jeg færdiggjorde min uddannelse som fysiker i efteråret 2008. Jeg skrev speciale i fysikdidaktik på Institut for Naturfagenes Didaktik og efterfølgende en artikel i tidsskriftet MONA.
Efterfølgende arbejdede jeg i godt et år som forskningsassistent på projekterne Mind the Gap , Drømme om Universet og på DASG-projekter 2009 (Didaktisk følgeforskning på "Moodle JiTT") .
Fra 1. august 2009-1. december 2012 var jeg indskrevet som Ph.d.-studerende på Institut for Naturfagenes Didaktik, med en orlov på 4 måneder hvor jeg arbejdede på andre projekter. Jeg forsvarede min afhandling den 26. november 2012. Opslaget kan findes her: http://www.ind.ku.dk/begivenheder/2012/phd-forsvar-jesper-bruun/
Jeg påbegyndte min postdoc på IND 1. januar 2013.
Før jeg blev ansat på instituttet, har jeg undervist i fysik og matematik på Københavns Universitet. Jeg har undervist i kurserne: Fysik 1, 2, 3 og 7, Introduktion til Atomfysik og Matematik N.
Herudover har jeg undervist i gymnasiet (Rysensteen Gymnasium) i fysik på C-niveau og matematik på A- og B-niveau.
Jeg har undervist og ført til eksamen i to af Institut for Naturfagenes Didaktiks kurser, nemlig Kursus i naturvidenskabelig kommunikation og formidling , og Videregående fagdidaktisk kursus i naturfag (DidNatV) .
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Forskning
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Bruun, J. (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Bruun, J. (Foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Bruun, J. (Foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Bruun, J. (Foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Bruun, J. (Anmeldelsesredaktør)
Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Bruun, J. (Foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Bruun, J. (Anmeldelsesredaktør)
Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Bruun, J. (Ophavsmand), Udby, L. (Ophavsmand) & hwg706, H. (Dataindsamler), Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, 2019
Datasæt
Bruun, J. (Ophavsmand), Intet forlag, 1 aug. 2014
Datasæt
Sofie, J. (Ophavsmand), Martin, B. (Ophavsmand), Bruun, J. (Ophavsmand), Skaaning, K. E. T. (Ophavsmand), Kim, L. (Ophavsmand), Sidse, L. (Ophavsmand), Nawrocki, P. R. (Ophavsmand), Andrea, P. (Ophavsmand) & Rebecca, T. (Ophavsmand), Institut Laue-Langevin (ILL), 2018
DOI: 10.5291/ill-data.test-2909, https://doi.ill.fr/10.5291/ILL-DATA.TEST-2909
Datasæt