Abstract
Med tre eksempler undersøger vi forskellige måder at konceptualisere netværk af knudepunkter og links som uddannelsesmæssige relevante enheder. Vi viser, hvordan man kan analysere netværk, som de udvikler sig over tid - dynamikken i netværk - og hvordan man kan modellere dynamiske processer på netværk. Vi forklarer også, hvordan netværk kan have både visuelle og matematiske egenskaber, der gør dem bærbare som en måde at generere viden om relationelle data. Vi foreslår, hvordan en teori, der understreger relationelle aspekter, kan udvikles ved hjælp af netværk ved at give et eksempel på sociale netværk, hvor vi forklarer genereringen af teorilignende strukturer, regler for interaktion, der skal have forklarende magt. Ligeledes gør vi fortolkninger af elevdiskussioner, som delvis er formet af den algoritme, vi bruger til at oprette diskussionsskemaer samt af de ændringer, vi foretager til udskrivningen. Denne artikel illustrerer hvordan i en lærer-elev-dialog form strukturen i netværket den måde, vi forstår og snakker om diskussionsnetværk. Alle disse er afhængige af netværkernes relationelle karakter og ville ikke være de samme uden dette perspektiv. Med andre ord er de teoretiske positioner vi udvikler formet af netternes natur. Vi konkluderer artiklen ved at diskutere tre udviklinger, som skal ske for at realisere potentialet ved at bruge netværksanalyse i pædagogisk forskning.
Bidragets oversatte titel | Netværksanalyse som en forskningsmetodologi i naturfagsdidaktisk forskning |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Pedagogika |
Vol/bind | 68 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 201-217 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0031-3815 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet