Activities per year
Abstract
Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Fokus er på de studerendes løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-‐‑ ningsvist.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Volume | 9 |
Issue number | 16 |
Pages (from-to) | 44-57 |
Number of pages | 14 |
ISSN | 1901-5089 |
Publication status | Published - 3 Mar 2014 |
Activities
- 1 Organisation of and participation in conference
-
Uddannelsesvalg og Gennemførelse på Universitetet
Lars Ulriksen (Participant)
25 Nov 2014Activity: Participating in or organising an event types › Organisation of and participation in conference