Aktiviteter pr. år
Abstract
Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Fokus er på de studerendes løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-‐‑ ningsvist.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 9 |
Udgave nummer | 16 |
Sider (fra-til) | 44-57 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1901-5089 |
Status | Udgivet - 3 mar. 2014 |
Aktiviteter
- 1 Organisation af og deltagelse i konference
-
Uddannelsesvalg og Gennemførelse på Universitetet
Ulriksen, L. (Deltager)
25 nov. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference