Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser

Abstract

Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-­‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk  eller  naturvidenskabelig  uddannelse.  Fokus  er  på  de  studerendes  løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-­‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-­‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-­‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-­‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-­‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-­‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-­‐‑ ningsvist.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind9
Udgave nummer16
Sider (fra-til)44-57
Antal sider14
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 3 mar. 2014

Citationsformater