Activities per year
Abstract
Artikelen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på de videregående uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellem frafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet på de videregående uddannelser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Volume | 2011 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 35-55 |
Number of pages | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - 5 Dec 2011 |
Activities
- 1 Organisation of and participation in conference
-
Uddannelsesvalg og Gennemførelse på Universitetet
Ulriksen, L. (Participant)
25 Nov 2014Activity: Participating in or organising an event types › Organisation of and participation in conference