Aktiviteter pr. år
Abstract
Artikelen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på de videregående uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellem frafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet på de videregående uddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2011 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 35-55 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 5 dec. 2011 |
Aktiviteter
- 1 Organisation af og deltagelse i konference
-
Uddannelsesvalg og Gennemførelse på Universitetet
Ulriksen, L. (Deltager)
25 nov. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference