Intet billede af Lene Møller Madsen
19982019

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

  • 2007: Lektor i naturfagenes didaktik, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU
  • 2005-2007: Postdoc i naturfagenes didaktik, Center for Naturfagenes didaktik, KU 
  • 2001-2005: Forsker i  naturforvaltning, Skov & Landskab, Miljøministeriet
  • 2001: Ph.d. i geografi fra Geografisk Institut, KU
  • 1996: Cand. Scient i geografi fra Geografisk Institut, KU

Sprogkundskaber

Dansk og engelsk

Primære forskningsområder

  • Læring indenfor det naturfagsdidaktiske område 
  • Universitets- og gymnasieundervisning i geofagene, herunder især feltarbejde samt GIS
  • Rekruttering til og fastholdelse på de naturvidenskabelige uddannelser, herunder betydningen af køn 
  • Kapacitetsopbygning i det globale syd

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser i fagene:

  • Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG), kursusansvarlig
  • Videregående fagdidaktik i naturfag (DidVNat)
  • Geografien didaktik, oprettes fra 2015, kursusansvarlig
  • Introduktion til Universitetspædagogik (IUP)

Derudover er jeg pædagogisk vejleder på IGN bredt indenfor geografi, geologi og naturressourcer samt løbende vejleder på bachelorprojekter og specialer indenfor geofagenes didaktik.

Interesseområder

Tilrettelæggelse af undervisning i geografi og geologi på alle uddannelsesniveauer. Feltarbejde som del af de studerendes opbygning af en faglig identitet. Rekrutering og fastholdelse på de naturvidenskabelige uddannelser herunder betydningen af køn. De studerendes læring af rumlige fænomener samt institutionelle rammer for undervisning. Endelig kapacitetsopbygning på universitetsniveau i det globale syd.

Aktuel forskning

I 2012 afsluttede vi et europæsisk projekt (IRIS) omkring unges rekrutering til og fastholdelse på de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske uddannelser. Den danske del af projektet omhandler fastholdelse, hvor der indgår både kvantitativ og kvalitativ dataindsamling. Disse data publicerer vi stadig løbende på. Derudover arbejder jeg med studerende på tværfaglige uddannelser og deres faglige identitetsskabelse. Ligeledes er jeg involveret i en række evaluerings og følgeprojekter indenfor geovidenskab og naturfagene generelt på gymnasieniveau. Endelig er jeg med til at skrive en bog om uddannelser på universiter i Afrika: Higher Education and Capacity Building in Africa: Geographies of knowlegde and power. Routledge, Studies in African Development.

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Naturfagsdidaktik
  • Universitets- og gymnasieundervisning i geofagene
  • Kapacitetsopbygning i udviklingslandene

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Lene Møller Madsen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler