At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

205 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
EditorsChristian Helms Jørgensen
Number of pages18
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherRoskilde Universitetsforlag
Publication date2013
Pages169-186
Chapter9
ISBN (Print)978-87-7867-397-8
Publication statusPublished - 2013

Cite this