At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

205 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
OriginalsprogDansk
TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
RedaktørerChristian Helms Jørgensen
Antal sider18
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Sider169-186
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-7867-397-8
StatusUdgivet - 2013

Citationsformater