"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet

Abstract

I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimentelt

laboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere i

DASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærere

på Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen i

fysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af dette

udstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtaler

redegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.

Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiske

udfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfaglige

kompetencer.

Original languageDanish
JournalMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Volume4
Issue number1
Pages (from-to)7-30
Number of pages24
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2009

Cite this