"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet

Abstract

I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimentelt

laboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere i

DASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærere

på Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen i

fysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af dette

udstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtaler

redegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.

Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiske

udfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfaglige

kompetencer.

OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-30
Antal sider24
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2009

Citationsformater