Abstract
I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimentelt
laboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere i
DASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærere
på Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen i
fysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af dette
udstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtaler
redegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.
Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiske
udfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfaglige
kompetencer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 7-30 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2009 |