Abstract
Rekruttering af studerende til videregående tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har stadig stor opmærksomhed. I denne analyse diskuterer vi nogle af de dilemmaer rekrutteringsinitiativer står i mht. at give uddannelsessøgende et grundlag for uddannelsesvalget som sikrer sammenhæng mellem deres forventninger og kommende oplevelser på første år. En pointe i analysen er at det formentlig både er rekrutteringsinitiativerne og førsteårserfaringerne som skal justeres hvis man vil opnå en bedre afstemning af forventninger og oplevelser. Analysen bygger dels på især danske og norske undersøgelser af rekrutteringsinitiativer, dels vores egen forskning i unges valg af uddannelse og af risikoen for frafald.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Volume | 2013 |
Issue number | 2013-2 |
Pages (from-to) | 68-78 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - Jun 2013 |