Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik

Sofie Birch Jensen, Lene Møller Madsen

Abstract

I denne artikel undersøges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forståelse af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra Københavns Universitet er blevet testet i FCI-spørgsmål i et traditionelt multiple choice-format og efterfølgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik på at undersøge evalueringsformatets betydning
for de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne undersøgelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret læringsteoretisk forståelse af hvad det vil sige at have en konceptuel forståelse af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske tænkning ofte er kontekstafhængig, inkorporeres.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2014
Udgave nummer1
Sider (fra-til)44-58
Antal sider15
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2014

Citationsformater