Abstract
Analysen ser nærmere på den nye ramme for naturfagsundervisning i USA som udkom i 2011, og som i år bliver udmøntet i nye målbeskrivelser. Den nye ramme er opbygget ud fra tre dimensioner: praksisser inden for naturvidenskab og ingeniørarbejde, tværgående begreber og faglige kerneidéer. Rammen fremhæver at naturfagsundervisning bør bygge på en progression gennem uddannelsesforløbet, at undervisningen skal fokusere på nogle få faglige kerneidéer i naturvidenskab og teknologi for at undgå stoftrængsel, og at arbejde med at lære naturvidenskabelig viden skal integreres med det at arbejde undersøgelsesbaseret (inquiry based), herunder også med designmetoder, bl.a. for at øge fokus på det kreative og ingeniørarbejde. Analysen afsluttes med at opsummere hvad i det amerikanske arbejde der kan være inspiration for udviklingen af dansk naturfagsundervisning.
Bidragets oversatte titel | New objectives for science education in the USA - Should we go the same way in Denmark? |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2012 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 56-69 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - sep. 2012 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet