Matematikbroen: brobygning for elever gennem efteruddannelse for lærere

Abstract

Denne artikel præsenterer de fagdidaktiske idéer, der er omdrejningspunkt for aktiviteterne i projektet ”Matematikbroen – overgang fra Grundskole til Gymnasium”. Projektet er baseret på begreber fra den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD), hvor særligt begrebet matematisk ”teknik” er blevet brugt til at identificere, hvilke faglige elementer, der volder eleverne udfordringer i overgangen. Samme begreb blev brugt i tilrettelæggelsen af efteruddannelse af lærerne med det formål, at skabe en bedre overgang i matematik for eleverne. I denne artikel vil vi præsentere hvordan teknikbegrebet er blevet brugt i design af et efteruddannelsestilbud samt undervisningsmaterialer til brug i grundskolens afsluttende klassetrin
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2017
Udgave nummer3
Sider (fra-til)39-59
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2017

Citationsformater