Matematikbroen: brobygning for elever gennem efteruddannelse for lærere

Abstract

Denne artikel præsenterer de fagdidaktiske idéer, der er omdrejningspunkt for aktiviteterne i projektet ”Matematikbroen – overgang fra Grundskole til Gymnasium”. Projektet er baseret på begreber fra den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD), hvor særligt begrebet matematisk ”teknik” er blevet brugt til at identificere, hvilke faglige elementer, der volder eleverne udfordringer i overgangen. Samme begreb blev brugt i tilrettelæggelsen af efteruddannelse af lærerne med det formål, at skabe en bedre overgang i matematik for eleverne. I denne artikel vil vi præsentere hvordan teknikbegrebet er blevet brugt i design af et efteruddannelsestilbud samt undervisningsmaterialer til brug i grundskolens afsluttende klassetrin
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2017
Issue number3
Pages (from-to)39-59
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2017

Cite this