Abstract
En af de store udfordringer studerende har med at lære fysik er at udvikle en begrebsmæssig forståelse af fysikkens centrale begreber. Mange forfattere hævder, at studerendes opfattelser af grundlæggende fysiske fænomener er forankret i basale skemaer med oprindelse i grundlæggende kinæstetiske erfaringer i verden. Hvis sådanne skemaer har en kropslig basis, bør det kunne udnyttes i fysikundervisningen. Derfor argumenterer vi for at kinæstetiske aktiviteter med omhyggelige eksperientielle og begrebsmæssige analyser, kan hjælpe studerendes grundlæggende begrebsdannelser i fysik og kan overvinde den fænomenologiske kløft mellem oplevelser og konceptuelle forståelse. Vi diskuterer billedskemaers karakter og fokuserer især på ét: effort-resistance-flow. Vi hævder, at dette skema er grundlæggende ikke kun i vores daglige erfaring, men også i mange grene af fysikken. Vi viser, hvordan en bestemt kinæstetisk model kan understøtte elevernes forståelse og intuition med hensyn til centrale fysik begreber, og beskriver og forklarer udformningen af lektion baseret på modellen.
Bidragets oversatte titel | Kinæstetiske aktiviteter i fysikundervisningen: Billedskematisk |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | NorDiNa: Nordic Studies in Science Education |
Vol/bind | 12 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 56-72 |
ISSN | 1504-4556 |
Status | Udgivet - 2016 |