Abstract
Artiklen undersøger implementeringen af en målrettet, kompetenceorienteret
undervisning i de naturvidenskabelige fag. Udviklingen herimod kan ses som en
styrkelse af en læringsorienteret tilgang i undervisningen eller som et naturligt
skridt i indførelsen af en test- og målekultur i uddannelsessystemet. Ved at se de
aktuelle curriculumtiltag som fx folkeskolens nye Fælles Mål i et større uddannelsespolitisk
lys vil artiklen belyse spændingsfeltet mellem den ideale forståelse
af tiltagene og den mere præstationsfikserede.
undervisning i de naturvidenskabelige fag. Udviklingen herimod kan ses som en
styrkelse af en læringsorienteret tilgang i undervisningen eller som et naturligt
skridt i indførelsen af en test- og målekultur i uddannelsessystemet. Ved at se de
aktuelle curriculumtiltag som fx folkeskolens nye Fælles Mål i et større uddannelsespolitisk
lys vil artiklen belyse spændingsfeltet mellem den ideale forståelse
af tiltagene og den mere præstationsfikserede.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | CURSIV : Sammenlignende fagdidaktik 4 |
Redaktører | Ellen Krogh, Sven-Erik Holgersen |
Antal sider | 21 |
Vol/bind | 19 |
Udgivelsessted | København |
Publikationsdato | 8 nov. 2016 |
Sider | 67-87 |
Status | Udgivet - 8 nov. 2016 |
Navn | Cursiv |
---|---|
ISSN | 1901-8878 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- målorientering
- mestringsmål
- præstationsmål
- kompetencer
- progression
- evaluering