Abstract
Artiklen undersøger implementeringen af en målrettet, kompetenceorienteret
undervisning i de naturvidenskabelige fag. Udviklingen herimod kan ses som en
styrkelse af en læringsorienteret tilgang i undervisningen eller som et naturligt
skridt i indførelsen af en test- og målekultur i uddannelsessystemet. Ved at se de
aktuelle curriculumtiltag som fx folkeskolens nye Fælles Mål i et større uddannelsespolitisk
lys vil artiklen belyse spændingsfeltet mellem den ideale forståelse
af tiltagene og den mere præstationsfikserede.
undervisning i de naturvidenskabelige fag. Udviklingen herimod kan ses som en
styrkelse af en læringsorienteret tilgang i undervisningen eller som et naturligt
skridt i indførelsen af en test- og målekultur i uddannelsessystemet. Ved at se de
aktuelle curriculumtiltag som fx folkeskolens nye Fælles Mål i et større uddannelsespolitisk
lys vil artiklen belyse spændingsfeltet mellem den ideale forståelse
af tiltagene og den mere præstationsfikserede.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | CURSIV : Sammenlignende fagdidaktik 4 |
Editors | Ellen Krogh, Sven-Erik Holgersen |
Number of pages | 21 |
Volume | 19 |
Place of Publication | København |
Publication date | 8 Nov 2016 |
Pages | 67-87 |
Publication status | Published - 8 Nov 2016 |
Series | Cursiv |
---|---|
ISSN | 1901-8878 |
Keywords
- Faculty of Science