Abstract
Artiklen beskriver undervisningsmæssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et førsteårskursus i
geografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, Københavns Universitet efteråret 2005.
At få aktiveret de studerendes teoretiske forståelse er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser at
det er det også i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommer
det reflekterende ikke nødvendigvis af sig selv når man sidder og laver øvelserne. Det sker først i
dialog med andre, hvor man får diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiske
erfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige læringsstrategier når det handler
om hvordan de lærer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes til
at nytænke GIS-øvelser der baseres på øvelsesvejledninger.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 3-2006 |
Sider (fra-til) | 44-63 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2006 |