Abstract
Artiklen bidrager med nogle bud på, hvordan ph.d.-vejledere kan gøre
brug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-
udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sin
stil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseret
coaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coaching
som et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner,
der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering er
udslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.
brug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-
udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sin
stil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseret
coaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coaching
som et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner,
der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering er
udslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Volume | 9 |
Issue number | 16 |
Pages (from-to) | 84-95 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 1901-5089 |
Publication status | Published - 2014 |