Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil

Asbjørn Molly, Sofie Kobayashi

Abstract

Artiklen bidrager med nogle bud på, hvordan ph.d.-vejledere kan gøre
brug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-
udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-­‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sin
stil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseret
coaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coaching
som et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner,
der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering er
udslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind9
Udgave nummer16
Sider (fra-til)84-95
Antal sider11
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2014

Citationsformater