Abstract
Vi beskriver, hvordan virtuelle eksperimenter kan udnyttes i et læringsdesign ved at forberede de studerende til hands-on-eksperimenter ved storskalafaciliteter. Vi illustrerer designet ved at vise, hvordan virtuelle eksperimenter bruges på Niels Bohr Institutets kandidatkursus om neutronspredning. I den sidste uge af kurset, rejser studerende til et storskala neutronspredningsfacilitet for at udføre neutronspredningseksperimenter. Vi bruger studerendes udsagn om deres oplevelser til at argumentere for, at arbejdet med virtuelle experimenter forbereder de studerende til at engagere sig mere frugtbart med eksperimenter ved at lade dem fokusere på fysikken og relevante data i stedet for instrumenternes funktion. Vi hævder, at det er, fordi de kan overføre deres erfaringer med virtuelle eksperimenter til rigtige eksperimenter. Vi finder dog, at læring stadig er situeret i den forstand, at kun kendskab til bestemte eksperimenter overføres. Vi afslutter med at diskutere de muligheder, som virtuelle eksperimenter giver.
Bidragets oversatte titel | Virtuelle neutronspredningseksperimenter: Forberedelse af studerende til eksperimetner på storskalafaciliteter |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Læring og Medier (LOM) |
Vol/bind | 9 |
Udgave nummer | 16 |
Sider (fra-til) | 1-28 |
Antal sider | 28 |
ISSN | 1903-248X |
Status | Udgivet - 23 feb. 2017 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- Læring
- Neutronspredning
- Læringsdesign
- Virtuelle eksperimenter