Abstract
I de senere år er en række forskere inden for det fysikdidaktiske felt begyndt at bruge netværksanalyse som en ny metode til at udvide vores forståelse af undervisning i og læring af fysik ved at anvende komplekse systemers matematik og tankegang. I denne artikel, vises eksempler på sociale netværk, kognitive netværk og handlingsnetværk, og på hvordan de kan analyseres. Dermed viser jeg, hvordan et netværk kan beskrives metodisk som et sæt af relationer mellem et sæt af enheder, og hvordan et netværk kan karakteriseres og analyseres som en matematisk objekt. Herefter illustreres et forholdsvis nyt eksempel på hvordan man kan bruge netværk til at skabe indsigtsfulde kort over læringsdiskussioner. Afslutningsvis vil jeg argumentere for, at "conceptual blending" er en effektiv strategi til at konstruere "mixed methods", der kan integrere forskellige teorier og andre metoder med netværksmetoder.
Bidragets oversatte titel | Netværk som en del af forskningsmetodologier i fysikdidaktik |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | 2016 PERC Proceedings |
Redaktører | Dyan Jones, Lin Ding, Adrienne Traxler |
Antal sider | 7 |
Udgivelsessted | Sacramentro, CA |
Forlag | American Association of Physics Teachers |
Publikationsdato | 19 dec. 2016 |
Sider | 11-17 |
Artikelnummer | 2 |
Kapitel | Plenary Manuscripts |
ISBN (Trykt) | 978-1-931024-30-3 |
ISBN (Elektronisk) | 978-1-931024-30-3 |
DOI | |
Status | Udgivet - 19 dec. 2016 |
Begivenhed | Physics Education Research 2016: A Methodological Approach to PER - Sheraton Grand Sacramento, Sacramento, USA Varighed: 21 jul. 2016 → 22 jul. 2016 http://www.compadre.org/per/conferences/2016/ |
Konference
Konference | Physics Education Research 2016 |
---|---|
Lokation | Sheraton Grand Sacramento |
Land/Område | USA |
By | Sacramento |
Periode | 21/07/2016 → 22/07/2016 |
Internetadresse |
Navn | PERC Proceedings |
---|---|
ISSN | 2377-2379 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- netværksanalyse
- fysikdidaktik
- metodologi