Abstract
I 2004 introducerede Danmark et obligatorisk integreret naturvidenskabelige kursus det mest populære gymnasium. Et af landsdækkende kursusmål er, at eleverne skal "opnå viden om nogle af de centrale videnskabelige spørgsmål og deres sociale, etiske og historiske perspektiver". Dette skal ske gennem samarbejde mellem fagene, og involverer ofte fysik og andet videnskabeligt emne. De officielle undervisningsplaner angiver endvidere, at matematik skal bruges til analyse af data. Vi bruger netværksanalyse til at studere seks forskellige implementeringer af kurset med hensyn til strukturen af forskellige former for undervisning / læringsaktiviteter. Ved at oprette netværkskort for hver lektion viser vi at undervisnings- / læringsaktiviteterne i kurset sjældent har til formål at adressere, hvordan videnskaben kan arbejde sammen for at løse et problem, men snarere stadiger hver naturvidenskab som en særskilt og separat aktivitet med en særskilt identitet.
Bidragets oversatte titel | Netværkskort af studerendes arbejde med fysik andre videnskaber og matematik i Naturvidenskabeligt Grundforløb |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Artikelnummer | 1708.01389 |
Tidsskrift | arXiv.org: Physics Education |
Sider (fra-til) | 1-4 |
Antal sider | 4 |
Status | Udgivet - jul. 2017 |