Rikke Vang Christensen

  • Emil Holms Kanal 2

    2300 København S

20082019

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Jeg er ph.d. og cand.mag. i audiologopædi med fokus på børns sprogforstyrrelser. Jeg er interesseret i forstyrrelsernes karakteristika (fx grammatiske træk, som er særligt svære for danske børn med sprogindlæringsvanskeligheder), identifikation af forstyrrelserne (fx potentialet i en sprogbearbejdningsopgave som 'sætningsgentagelse') og intervention (fx muligheder i systematisk og struktureret ordforrådsarbejde). Desuden er jeg optaget af sprogindlæringsvanskelighedernes følger for kommunikation, deltagelse i 'almindelige børneaktiviteter' og læring på længere sigt.  

Aktuel forskning

  • Leksikal intervention til børn med udviklingsmæssige sprogforstyrrelser (læs om udviklingsprojektet Sprogmentor her:  http://kommunikationsvanskeligheder.ku.dk/projekter/sprogmentor/)
  • Sprogbearbejdning hos børn med udviklingsmæssige sprogforstyrrelser 
  • Identifikation af børn med udviklingsmæssige sprogforstyrrelser ved hjælp af gentagelsesopgaver med sætninger og nonsensord (se http://communicationdisorders.ku.dk/projects/languageandcognition/ for information om forskningsprojektet 'Language and Cognition - Perspectives from Impairment (LaCPI), finansieret af Det frie Forskningsråd fra 2011-2014)

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser i børns sprogindlæringsvanskeligheder, primært i faget 'Udviklingsmæssige sprogforstyrrelser' (den audiologopædiske grunduddannelses 4. semester), men tilbyder også ind imellem audiologopædiske fordybelseskurser (fx 'Evidensbaseret børnelogopædi' og 'Elicitering og analyse af sammenhængende tale'). 

Jeg tilbyder vejledning af audiologopædiske BA-projekter og specialer, men også fordybelsespraktikker og særligt studerede emner, når de har at gøre med børns sprogindlæringsvanskeligheder (fx pragmatiske sprogvanskeligheder, udvikling eller vurdering af materialer til bedømmelse af forskellige sprogfærdigheder, undersøgelse af 'selvopfattelse' blandt børn med sprogforstyrrelser eller noget helt fjerde). I forbindelse med vejledning af selvstændige studenteropgaver ser jeg det som min rolle som vejleder at opmuntre til, at den studerende løbende forholder sig kritisk, undersøgende og argumenterende til valg og fravalg (kontakt mig gerne for at få tilsendt 'vejlederbrev' med yderligere information).  

CV

Uddannelse

2010: ph.d. fra Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
2004: cand.mag i Audiologopædi, Københavns Universitet


Ansættelser

Fra 2012: Postdoc ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet

2011: Børnelogopæd (talepædagog) ved Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, Rødovre Kommune

2010: Ekstern lektor og videnskabelig assistent ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet

2007-2009: ph.d.-stipendiat, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet

2004-2006: Børnelogopæd (talepædagog) ved Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, Brøndby Kommune

Eksterne ansættelser

Børnekliniken (KAS-leverandør til VISO)

1 jan. 201631 dec. 2016

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • udviklingsmæssige sprogforstyrrelser
  • Developmental Language Disorders (DLD)
  • grammatiske vanskeligheder hos børn
  • leksikale vanskeligheder hos børn
  • intervention

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Rikke Vang Christensen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler