Billede af Martha Sif Karrebæk

Martha Sif Karrebæk

  • Emil Holms Kanal 2

    2300 København S

20032021

Publikationer pr. år

Personlig profil

Aktuel forskning

I 2019 har jeg startet et projekt om tolkning, finansieret af Det Frie Forskningsråd, sammen med mine kolleger Marta Kirilova og Paulina Bala

Mit sidste store projekt, også finansieret af Forskningsrådet, handlede om modersmålsundervisning. Her anlagde vi et praksisperspektiv på modersmålsundervisningen og undersøgte bl.a., hvad modersmålsundervisning betød for deltagerne, og hvad der foregik i klasserne. 

Derudover arbejer jeg fortsat med mad, herunder forståelsen af mad som 'bornholmsk' eller 'dansk', og de sproglige aspekter af opfindelsen af madkultur, madpraksisser og madforståelser i  kommercielle sammenhæng. 

Primære forskningsområder

Jeg arbejder med sprog, sproglig diversitet og social betydning, og jeg anlægger et lingvistisk etnografisk blik på mit område. 

Jeg har bl.a. publiceret om:

  • Sprog, leg og sprogtilegnelse (dansk som andetsprog) i børnehaven (Karrebæk 2011a, b) 
  • Populærkultur i skolen (Madsen & Karrebæk 2015; Karrebæk 2013; Karrebæk & Madsen 2015)
  • Modersmålsundervisning (Karrebæk & Ghandchi 2015, 2017a; Karrebæk & Nergiz 2019) 
  • (U)Sikkerhed og securitization (Karrebæk & Ghandchi 2017b)
  • Sproglig socialisering (Karrebæk 2011, 2013, 2019)
  • Sproglig hierarkisering (Karrebæk 2013, Karrebæk & Møller 2019)
  • Mad & sprog (Karrebæk 2012, 2013a, b, 2014, 2018, 2019 etc.; Karrebæk & Maegaard 2017; Maegaard & Karrebæk forthc.)
  • Normer og polycentricitet (Karrebæk 2013, 2016, Karrebæk et al. 2016)
  • Sprogning (Jørgensen, Karrebæk, Madsen & Møller 2011; Karrebæk 2016)
  • Sprog og autenticitet (Karrebæk & Maegaard 2017, forthc.; Karrebæk, Stæhr, Varis 2016)
  • Transskription som praksis (Karrebæk 2012)
  • Lingvistisk etnografi (Karrebæk 2013; Madsen & Karrebæk 2015, Karrebæk & Madsen 2015; Arnaut, Karrebæk, Spotti forthc; Karrebæk & Charalambous 20

 

Kort præsentation

Vejledningsområder

sproglig etnografi / antropologi,  sprogbrug, samtaleanalyse, sprogideologi, sprog og diversitet, flersprogethed, sproglig socialisering, sprog og leg, mad og sprog, sprogning, sprog og skoler, modersmålsundervisning, tolkning, sprog og populærkultur, urbanitet, standardisering, sproglige normer, børn & sprog, sprogtilegnelse, autenticitet, autoritet, (in)security 

CV

Uddannelse

2009 Ph.d. i børnesprog, sproglig socialisering og dansk som andetsprog
2001 Cand.mag. i sprogvidenskab, Københavns Universitet

Ansættelser

2012-
Lektor; Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (INSS), Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet; de sidste knapt tre år har jeg arbejdet med to primære områder. Først og fremmest har jeg varetaget et projekt om modersmålsundervisning med fokus på, hvad der egentlig foregår i dette undervisningstiltag. Desuden har jeg deltaget i forskningsgruppen Københavnerstudier i Hverdagssprogning, der undersøge sprog og sprogudvikling blandt en sproglig og etnisk blandet gruppe folkeskolebørn. 

2012-2013
Lektorvikar; INSS, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet; I løbet af dette år overtog jeg sammen med to kolleger ansvaret for vores forskningsgruppe, da den tidligere leder og professor blev alvorligt syg.

2009-2012
Post doc; Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet; finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation; projektet drejede sig om, hvad det betyder at starte i skole (børnehaveklasse) for sproglige og etniske minoritetsbørn.

2009
Ekstern Lektor; INSS, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet; undervisning på grunduddannelsen af danskstudiet.

2004-2008
Ph.d.-studerende; INSS, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet; projektet fokuserede på sprogtilegnelse i en børnehavedrengs hverdag. Drengen havde dansk som andetsprog.

2002-2003, dec.-jan
Akademisk projektmedarbejder for Undervisningsministeriet; udarbejdede resumeer af forskningslitteratur om tilegnelsen af dansk.

2002, Okt.
Vikariat i voksenunderviser i dansk som andetsprog, Hillerød Internationale Ungdomsskole

2002-2004
Ekstern lektor; Institut for Nordisk Filologi, Københavns Universitet

2000-2001
Sekretær for forskningsnetværket Ikonicitet og Struktur, Funktionel Grammatik-kredsen

1997-2001
Studentermedhjælper, Danmarks Nationalleksikon A/S 


Udlandsophold

  • 2006-2013 Besøg ved University of Pennsylvania, King’s College London, Linköping Universitet
  • 2000 Forskningsassistent, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand
  • 1998 Udvekslingsstuderede, Oslo Universitet


Administrativ erfaring

  • 2019-2022 Leder af projektet INTERPRETING
  • 2012-2016 Leder af projektet Modersmålsundervisning i den superdiverse storby København
  • 2009-2012 Medlem af ledelsen af forskningsgruppen Københavnerstudier i hverdagssprogning, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, København
  • 2007 Næstformand I Københavns Universitet Udvalg for Forskeruddannelse (KUFUR)
  • 2007 Medlem af ph.d.-studienævnet, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet


Priser og bevillinger

  • Det Frie Forskningsråds tematiske bevilling; 2019
  • Carlsbergs rejselegat; 2017
  • Sapere aude-forskningsleder; Det Frie Forskningsråd; 2012
  • Einar Hansens Forskningsfonds pris for fremragende humanistisk forskning; 2012
  • UngElite Forsker, Det Frie Forskningsråd; 2010
  • Personlig postdoc-bevilling, Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation; 2009-12


Mindre legater fra Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond, Svend Grundtvig og Axel Olriks Legat, Landsdommer Gieses Legat, Viggo Brøndal og Hustrus Legat, E. Lerager Larsens Fond, Wimmers Legat, UBVA-legat, Einar Hansens Forskningsfond.

Sprogkundskaber

Dansk: førstesprog
Engelsk: flydende (i skrift og tale)
Fransk: tale-, læse- og forståelsesfærdigheder
Spansk: skriftlige og mundtlige færdigheder
Svensk og norsk: forståelse uden problemer
Thai, tyrkisk, arabisk, farsi, grønlandsk og tysk: indsigt

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

At blive et børnehavebarn: En minoritetsdrengs sprog, interaktion og deltagelse i børnefællesskabet, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, KU

Dimissionsdato: 1 mar. 2009

Form og funktion i kodeskift

Dimissionsdato: 1 jul. 2001

N. Zahles Gymnasium

Dimissionsdato: 30 jun. 1994

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Sociolingvistik, lingvistisk etnografi, normering, tosprogethed, modersmålsundervisning, børn, populærkultur, mad, sundhed, restauranter, sprogning, autenticitet, byens sprog, superdiversitet, sproglig hegemoni, minoritets-/majoritetssprog, sprogtilegnelse, deltagelse, leg, børnehaver

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Martha Sif Karrebæk er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler