20032020

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Min forskningsinteresse er naturfags- og primært biologiformidling i læringsmiljøer udenfor skolen, så som museer, science centre, akvarier, zoologiske haver etc. Jeg interesserer mig for hvordan man ved hjælp af formidlingsmedier som opstillinger og udstillinger, genstande, eksperimenter, science shows og levende dyr kan formidle naturfagligt indhold til besøgende.

Mit arbejde har indtil videre taget udgangspunkt i forskningen fra formelle naturfagslæringsmiljøer (hovedsageligt skolen) og undersøgt hvordan denne forskning kan tilpasses den uformelle læringskontekst. Jeg har gode samarbejder med Statens Naturhistoriske Museum, Experimentarium, Den Blå Planet, og Geocenter Møns Klint, og vil gerne vejlede alle typer didaktiske forskningsprojekter inklusive bachelor-, speciale- eller ph.d.-projekter indenfor design eller analyse af læringssituationer i kontekster udenfor skolen.

Mine særlige interesser er:

  • Immersion udstillinger og opstillinger
  • Design affordances: Hvad betyder udstillingens/opstillingens karakteristiska for hvordan den formidler sit indhold?
  • Koblingen mellem forskningsprogrammet ATD (den Antropologiske Teori om Didaktik) og uformelle læringsmiljøer
  • Udviklingen af designmodeller til brug i uformelle læringsmiljøer
  • Skole-virksomhedsforløb
  • Genstands- og artefakt-baseret læring

CV

Uddannelse

Ph.d. i biologididaktik i uformelle kontekster, 2010, Københavns Universitet
Afhandling: "Exhibit engineering: a new research perspective".

Kandidat i biologi og formidling,  2002, Syddansk Universitet
Afhandlingen "Formidling af fuglesang som kommunikationssystem til museumsgæster" blev gennemført i et fællesskab mellem Biologisk Institut, SDU, og Zoologisk Museum, Svendborg (nu Naturama). Projektet indeholdt en praktisk forskningsdel og en udstillingudviklingsdel.

Efterårssemester gennemført i Biological Sciences, 1997, King's College London
Gennemførte et semester på King's College, University of London, hvilket bl.a. indeholdt  kurser baseret på Natural History Museum i London.

Bachelor i neurobiologi, 1997, Syddansk Universitet
Udførte et otte ugers adfærdsstudium af to asiatiske elefanter i fangenskab. Projektet blev gennemfåørt i et fællesskab mellem Biologisk Institut, SDU og Givskud Zoo.

Ansættelser

Lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU, 2014-
Forskningsområde: Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen, fx museer og science centre, skole-virksomhedssamarbejder, etc.
Ansvarlig for udvikling og afvikling af kurser, bl.a. 'Museumsformidling' for bachelor- og kandidatstuderende på SCIENCE og internationale ph.d.-kurser

Adjunkt, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU, 2010-2014
Forskningsområde: Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen, fx museer og science centre
Ansvarlig for udvikling og afvikling af kurset 'Museumsformidling' for bachelor- og kandidatstuderende på SCIENCE

Konsulent i Naturfagsformidling, selvstændig, 2007
Forskningsassistent under konferencen: Public Engagement with Science, National University of Ireland
Logbogs-bedømmer for Discover Primary Science, Forfás
Kontaktperson for Discover Primary Science for Galway Atlantaquaria
Udviklede ud-af-huset formidlingstilbud for Galway Atlantaquaria

Education Officer, Galway Atlantaquaria, 2006-07
Udviklede videnskabs-workshop for børn
Forberedte og afviklede alle formidlingstilbud til børn
Kontaktperson for Discover Primary Science for Galway Atlantaquaria
Udviklede opgaveark til børn
Akvatisk dyrehold og vedligeholdelse af akvariesystemer

Curriculum Coordinator, Honolulu Zoo Society, 2005-06
Forberedte og afviklede alle formidlingstilbud
Udviklede formidlingsskiltning, brochurer, kort over zoo
Udviklede læreplans-relaterede opgaveark til besøgende skolegrupper
Forfattede artikler til medlemsmagasin
Ansvarlig for børnesiden i medlemsmagasin

Laboratorietekniker, UNC at Chapel Hill, 2003-04
Akvatisk dyrehold: havskildpadder, hummere, krabber, blæksprutter
Byggede 1200 liters saltvandssystem, vedligeholdt salt- og ferskvandsakvarier
Vejledte voluntører og studentermedhælpere

Forskningsassistentant, Syddansk Universitet, 2002
Planlagde aspekter af og gennemførte eksperimentel forskning på honningbiers danseadfærd
Vejledte studentermedhælpere

Biologiinstruktør, Syddansk Universitet, 2001
Præsenterede og diskuterede pensum med førsteårsstuderende

Museumsformidler, Zoologisk Museum (nu Naturama), 1998-01
Udførte litteraturstudier og skrev rapporter for andre museumsansatte
Planlagde og udførte rundvisninger og workshops for gæster
Udviklede og evaluerede opgaveark til besøgende skolegrupper

Voluntørarbejde (frivilligt, ulønnet arbejde)

Dommer, Hawaii State Science and Engineering Fair (Apr 06)
Bedømte gymnasieelevers projekter i kategorien behavioral/social sciences

Formidler, Honolulu Zoo (Jan-Jun 05)
Researchede, indsamlede genstande, og forfattede "manuskript" som forberedelse til åbningen af en formidlingskiosk i afrikansk fritflyvningsvoliere
Bemandede kiosken: præsenterede og fortolkede voliereudstillingen

Voluntør, Waikiki Aquarium (Jan-Sep 05)
Præsenterede og fortolkede hawai'iansk koralrevsakvarium, vejledte de besøgendes interaktioner med levende akvatiske eksemplarer
Renholdt og vedligeholdt saltvandstanke til husning af koraller

Skoletjenestevoluntør, North Carolina Museum of Natural Sciences (Apr 03-Jan 05)
Udviklede og evaluerede læreoplans-relaterede opgaveark til skolegrupper

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Afhandling: "Exhibit engineering: a new research perspective".

Dimissionsdato: 1 aug. 2010

Afhandlingen "Formidling af fuglesang som kommunikationssystem til museumsgæster" blev gennemført i et fællesskab mellem Biologisk Institut, SDU, og Zoologisk Museum, Svendborg (nu Naturama). Projektet indeholdt en praktisk forskningsdel og en udstillingudviklingsdel.

Dimissionsdato: 11 maj 2002

Eksterne ansættelser

European Science Education Research Association (ESERA)

20172021

Experimentarium

2014 → …

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Biologiske museumsudstillingers didaktik
  • Uformel naturfagslæring

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Marianne Achiam er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler