Intet billede af Jette Seiden Hyldegård

Jette Seiden Hyldegård

Ph.D.

  • Karen Blixens Plads 8, 2300 København S

1993 …2019

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

  • Studieleder, Institut for Informationsstudier (INF/tidl. IVA), Københavns Universitet
    1. september 2013 - 31. Januar 2019
  • Lektor i brugeradfærd og interaktive informationssystemer, Institut for Kommuniktion, Københavns Universitet
    1. marts 2010 -
  • Uddannelseschef, Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA)
    1. april 2010 - 1. september 2013
  • Forskningsleder af forskningsprogammet Informationsinteraktion og Informationsarkitektur, Danmarks Biblioteksskole
    1. februar 2009 - 31. marts 2010
  • Lektor på Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1998 - 31. januar 2009
  • Redaktør af Internetdatabasen Vidar i Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning
    15. marts 1999 - 1. marts 2000
    (orlov fra DB)
  • Lærer i Bibliografi
    Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1995 - 1997
  • Lærer (årsvikar)
    Danmarks Biblioteksskole
    1. januar 1993 - 1994
  • Timelærer
    Danmarks Biblioteksskole, Afdelingen Bibliografi samt Afdelingen Virkinfo .
    1. september - 31. december 1992
  • IBM Danmark Sprogcenter
    Oversatte software (eng/dansk) samt udarbejdede brugerdokumentation til AS/400-systemet.
    1. juli 1990 - 31. august 1992

Uddannelse:

  • Ph.d. (2006)
    Danmarks Biblioteksskole, Institut for Informationsstudier
  • Cand.Scient.Bibl. (1992)
    Danmarks Biblioteksskole
  • Bibliotekar (1990)
    Danmarks Biblioteksskole

Priser:

  • 1994 Awards for Excellence
    Outstanding paper
    New Library World

 Faglige medlemsskaber (aktuelle):

  • Medlem af Syddansk Universitetsbiblioteks Forskningsudvalg 2016 -
  • Medlem af det faglige redaktionsråd for tidsskriftet Nordic Information Literacy (NORIL)

Primære forskningsområder

Jeg interesserer mig for menneskers interaktioner i tilknytning til brug og adgang til information. Jeg er optaget af at forstå menneskers informationsadfærd, dvs. de handlinger, oplevelser/erfaringer og forståelser, der opstår i samspil med informationssøgning og -håndtering i en given kontekst, samt hvordan vi undersøger dette. Min forskning koncentrerer sig fortrinsvis om læringsmiljøer og studerendes informationsadfærd og -praksis i den sammenhæng; både enkeltvis og i grupper.

Stikord: Human and user oriented information studies, Human-information interaction, Experience and motivation, Sense-making, Information seeking models and behaviour, Information literacy, Individual vs group, Transition (e.g.  International students), Knowledge creation in collaborative supervision

Medlem af forskningsgruppen IBID (Informationsadfærd og Interaktionsdesign).


Studier og projekter (i udvalg)
  • Videnskabelse i grupper - klyngevejledning fra et studenterperspektiv. Projektet gennemføres i samarbejde med lektor Hanne Nexø Jensen fra Københavns Universitet (KU) og følger grupper af specialestuderende på to større institutter på KU.
    Projekt (2019-2020)

  • Internationale studerendes søge- og informationsadfærd i en hverdagslivssammenhæng. Projektet gennemføres i samarbejde med professor Morten Hertzum, Københavns Universitet.
    Projekt (2015 -)

  • Studielederes informationsadfærd og -præferencer
    Projekt (2015-2017)
  • Brugen af sociale medier til informationssøgning: 2013

  • Brugerundersøgelse og evaluering af tre norske web tutorials til fremme af studerendes informationskompetence på 6 videregående uddannelsesinstitutioner i Norge. Projektet blev gennem i regi af forskningsgruppen Informationskompetence på Det Informationsvidenskabelige Akademi og uddannelsesbiblioteker i Bergen, Trondheim, Haugesund og Porsgrund.
    Projekt (2010 - 2011)

  • Mellem myter og virkelighed - en pilotundersøgelse af danske gymnasieelevers informationssøgning og -håndtering (med Frederiksborg Gymnasium som case).
    Projekt (2009-2010)

  • Mellem individ og grupper - en undersøgelse af gruppemedlemmers informationsadfærd i en studiekontekst (ph.d.-projekt). 
    Projekt (2001-2006)

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Informationsadfærd 
  • Informationskompetence
  • Digital design
  • Digital kompetence
  • Usability og HCI
  • Projektorienterede forløb
  • Kvalitative metoder


Vejledning

Til studerende
Før du/I for alvor går i gang med opgaven kan det være nyttigt at vide hvordan jeg ser og forstår min funktion som vejleder. Det har jeg beskrevet i et vejlederbrev, som kan rekvireres [blot send en mail]. Det er bl.a. vigtigt at afklare, hvordan vi bedst bruger tiden sammen. På vores første møde taler vi derfor om vores gensidige forventninger og ønsker til samarbejdet – og aftaler en plan for det videre forløb. Hvis du har du spørgsmål angående vejledning er du/I velkommen til at kontakte mig. 

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Jette Seiden Hyldegård er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler