Intet billede af Emilie Rune Hegelund

Emilie Rune Hegelund

Cand.scient.san.publ.

20182020

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kort præsentation

Emilie Rune Hegelund undersøger i sit ph.d.-projekt, hvordan intelligens er associeret med mislykkede uddannelses- og erhvervsforløb blandt unge i Danmark. Her fokuserer hun særligt på i hvilket omfang intelligens prædikterer mislykkede uddannelses- og erhvervsforløb, hvorvidt familiens sociale baggrund påvirker sammenhængen mellem intelligens og mislykkede uddannelses- og erhvervsforløb, samt hvorvidt familiære karakteristika i barndommen kan forklare sammenhængen mellem intelligens og mislykkede uddannelses- og erhvervsforløb.

Derudover er hun tilknyttet et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvor stor betydning livskvalitet har for senere sygelighed og dødelighed, når der sammenlignes med mere konventionelle risikofaktorer (tidlig udvikling og livsstilsfaktorer).

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Socioøkonomisk position og risiko for neuroudviklingsforstyrrelser - et tregenerationsstudie af de sociale forskelle i autisme og ADHD, University of Copenhagen

1 sep. 201430 aug. 2016

Dimissionsdato: 30 aug. 2016

Socioøkonomisk position, social udsathed og graviditetsudfald - et registerbaseret studie af de sociale forskelle i provokeret abort, spontan abort, dødfødsel, præterm fødsel og lav fødselsvægt, University of Copenhagen

29 aug. 201120 jun. 2014

Dimissionsdato: 20 jun. 2014

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • intelligens
  • familiebaggrund
  • uddannelsesforløb
  • erhvervsforløb
  • Sessionsregisteret
  • registerstudier
  • kohortestudier
  • epidemiologisk metode
  • statistiske metoder

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Emilie Rune Hegelund er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 10 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller