Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Emil Holms Kanal 2
2300 København S
Publikationer pr. år
Læsefærdigheder, faglig læsning, læsevanskeligheder, ordblindhed, ordforråd, tilegnelse af fremmed- og andetsprog, ordkendskabsundervisning, testning, dynamisk testning.
I projektet har vi udviklet to undervisningsprogrammer, der har til formål at forbedre elevers ordkendskab og lære dem nogle strategier, som de kan bruge til selv at udregne betydningen af nogle af de ukendte ord, som de møder i forbindelse med læsning af tekster. Vi har undersøgt korttids- og langtidseffekter af de to typer undervisning blandt elever i 5. klasse. Dette har vi gjort ved at teste bl.a. elevernes ordkendskab og læseforståelse før og efter deres deltagelse i undervisningsprogrammerne mhp. at sammenligne deres ordkendskabs- og læseudvikling med den tilsvarende udvikling hos elever, der har deltaget i den undervisning, de sædvanligvis får på deres skole. Vi har fundet positive effekter af begge de afprøvede ordkendskabsundervisningsforløb. Endvidere er vi ved at undersøge, hvorvidt man vha. forskellige test (herunder dynamiske indlæringstest) på forhånd kan forudsige elevers udbytte af de to forskellige typer ordkendskabsundervisning.
Projektet ledes af lektor Anna Steenberg Gellert (Københavns Universitet) og gennemføres i samarbejde med Elisabeth Arnbak (DPU, Aarhus Universitet), Carsten Elbro (KU) og Signe Wischmann (KU) samt en række skoler med en relativt høj andel af tosprogede elever.
Projektet er finansieret af Trygfonden og gennemføres i perioden 2016-2019.
Den centrale del af projektet blev gennemført som en langtidsundersøgelse af børn fra børnehaveklasse (2012) til og med slutningen af 2. klasse (2015). Undersøgelsen viste bl.a., at i slutningen af børnehaveklassen var en såkaldt dynamisk test af afkodning den bedste af de anvendte test til at forudsige elevernes ordafkodningsfærdigheder i slutningen af 2. klasse. Dette gjaldt ikke blot for elever med dansk som modersmål, men også for elever med dansk som andetsprog, hvor det ellers ofte er ekstra vanskeligt at vurdere, om de er i risiko for udvikling af ordafkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed). I den dynamiske afkodningstest bliver eleven præsenteret for et lille, konstrueret alfabet i form af tre nye symboler med tilhørende sproglyde. Eleven skal i løbet af testen forsøge at lære at læse nye ord (vrøvleord) skrevet med det konstruerede alfabet og kan undervejs få hjælp i form af gentagelser og feedback. Selv når man i forvejen kendte elevernes resultater på den slags test, som man traditionelt bruger til at udpege elever i risiko for udvikling af ordafkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed), bidrog den dynamiske afkodningstest med ekstra forudsigelsesværdi. Undersøgelsen viste altså, at hvis man allerede i slutningen af børnehaveklassen forsøger at udpege de elever, der har størst risiko for at udvise ordafkodningsvanskeligheder i slutningen af 2. klasse, bliver udpegningen mere sikker, hvis man også inddrager elevernes præstationer på den dynamiske afkodningstest.
Resultaterne af langtidsundersøgelsen danner grundlag for anbefalingerne i Vejledning til tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed), som sammen med det tilhørende testmateriale Ordblinderisikotest til elever i slutningen af børnehaveklasse og i løbet af 1. klasse stilles til rådighed for skolerne gennem Undervisningsministeriet. Alle henvendelser vedr. adgang til og brug af testmaterialet skal rettes til Undervisningsministeriet (mail: [email protected]).
Projektet blev ledet af lektor Anna Steenberg Gellert (Center for Læseforskning, Københavns Universitet) og gennemført i samarbejde med professor Carsten Elbro (Københavns Universitet) og seks skoler fra tre forskellige kommuner. Projektet blev igangsat på basis af en forskningsbevilling fra Trygfonden og desuden støttet økonomisk af Undervisningsministeriet samt Socialstyrelsen (Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri).
En afsluttet langtidsundersøgelse af 90 skoleelever viste, at resultaterne på en dynamisk test af tilegnelse af nye ord kunne bidrage til at forudsige elevernes senere udvikling i produktivt og især receptivt ordforråd målt med traditionelle test. Projektet blev finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK).
En afsluttet langtidsundersøgelse af 81 skoleelever viste, at individuelle forskelle i læsehastighedsfremgang under gentagen læsning af den samme tekst kunne bidrage til at forudsige elevernes senere læsehastighedsudvikling. Projektet blev finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK).
Det kan være vanskeligt at vurdere, om læse- og stavevanskeligheder hos en voksen med dansk som andetsprog alene skyldes generelle vanskeligheder med det danske sprog, eller om der faktisk derudover også er tale om ordblindhed. Et materiale er derfor blevet udviklet mhp. at forbedre mulighederne for at identificere ordblinde voksne med dansk som andetsprog. Materialet inkluderer bl.a. en dynamisk ordblindetest (DOT). At testen er dynamisk, betyder, at det er den voksnes potentiale for at lære at læse, der testes, og at den voksne undervejs får hjælp til og feedback på sin løsning af testopgaverne. For at forhindre, at det først og fremmest er forskelle i de voksnes generelle dansksproglige færdigheder, der fører til forskelle i resultaterne på testen, er instruktionerne til DOT desuden nonverbale. Projektet blev finansieret af Undervisningsministeriet
Seneste ansættelser (Københavns Universitet)
2014-2019: Lektor
2012-2014: Postdoc
2009-2012: Ph.d.-stipendiat
2006-2009: Videnskabelig assistent
Læsevanskeligheder, læseudvikling, ordforrådstilegnelse, andetsprogstilegnelse, sprogtestning, dynamisk testning
Jeg har tidligere undervist på følgende kurser:
University of Leeds
2019 → 2022
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til rapport › Forskning
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › peer review
Gellert, A. S. (Gæsteforsker)
Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøger en ekstern, akademisk institution
Gellert, A. S. (Inviteret foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Gellert, A. S. (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Gellert, A. S. (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
Gellert, A. S. (Foredragsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Gellert, A. S. (Konsulent)
Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
Gellert, A. S. (Referee)
Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Gellert, A. S. (Referee)
Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
12/01/2017
1 Mediebidrag
Presse/medie
14/12/2016
1 Mediebidrag
Presse/medie
06/09/2016
1 Mediebidrag
Presse/medie