Sociale Undervisningsnetværk: Hvordan man regner på relationer

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Kan man sige noget om, hvor godt studerende klarer fysikstudierne ved at spørge dem, hvem de snakker med? Svaret er ja, men forklaringen kræver en blanding af didaktik, sociologi, matematik og fysik.

Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.

Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.

Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
Periode27 apr. 2012
BegivenhedstitelForskerspirer
BegivenhedstypeSeminar
PlaceringDanmarkVis på kort

Emneord

  • forskningsmetode
  • netværksrelationer
  • entropi
  • centralitet
  • karakterer