Hvad skal der til for at studerende lærer?: Didaktiske forudsætninger for udformning af fysiske og psykiske rammer for universitetsundervisning

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Undervisning skal gerne medføre læring hos den studerende, men relationerne mellem undervisning og læring er ret komplekse. Læring foregår uafbrudt, også uden for undervisningen, hvorimod ikke al undervisning resulterer i læring.
Fra didaktik og pædagogik har vi i dag en omfattende forskningsbaseret viden om, hvordan man lærer, og hvilke undervisningsformer vi bør benytte os af, fx at studerende skal være aktive, og at der skal være afveksling og variation i undervisningsformer. Dette har betydning for de krav, der stilles til de fysiske og psykiske rammer. En optimal og fremtidssikker fysisk planlægning og indretning af universiteternes undervisningsmiljø bør derfor basere sig på viden fra didaktik og pædagogik. Dette oplæg giver en status på denne viden målrettet konferencens tema.
Periode21 aug. 2011
BegivenhedstitelNUAS Det nordiska universitetsadministratörssamarbetet
BegivenhedstypeKonference
PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort