Beskrivelse
Inden for medicin og naturvidenskab har man i mange år opereret med evidensbaseret viden, dvs. viden som er valideret gennem nogle alment anerkendte procedurer. Den omvæltning, der i de senere år er sket i den offentlige sektor og som ofte omtales som New Public Management, er også slået igennem i uddannelsessektoren, bl.a. gennem krav om evidensbaseret viden inden for uddannelse. De styrende myndigheder vil have ’value for money’ og dette skal bl.a. sikres ved at få styr på ’hvad der virker’, dvs. hvilke pædagogiske tiltag der har hvilken effekt, hvilke uddannelsesforhold der virker hvordan etc., så man på videnskabeligt grundlag kan udpege en ’best practice’. Etableringen af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning i efteråret 2006 på Danmarks Pædagogiske Universitet kan ses som resultat af denne udvikling.I oplægget giver uddannelsesforsker Jens Dolin, som også er med i en af Clearinghouse’s arbejdsgrupper, en kort introduktion til, hvad Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning er. Jens Dolin vil derefter forklare, hvad der kan forstås ved evidens i uddannelsesmæssige sammenhænge, give eksempler på evidensforskning bl.a. fra Clearinghouse og diskutere begrebets muligheder og begrænsninger. Er evidens fx et kvalitetsstempel? Kan man overhovedet sige noget om uddannelsesforhold med sikkerhed? Opnås evidens på bekostning af andre værdier? I forlængelse heraf vil tilgangen til evidens desuden blive diskuteret i forhold til begrebet ’best practice’ og relateret mere konkret til en ulandskontekst, fx hvordan man i implementeringen af uddannelsesprojekter kan forholde sig til begrebet evidens og evt. drage nytte af erfaringerne fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.
Periode | 12 maj 2009 |
---|---|
Begivenhedstitel | Evidens i uddannelsessammenhænge |
Begivenhedstype | Konference |
Arrangør | IBIS |
Placering | IBIS, København, DanmarkVis på kort |