Udviklingsarbejde i naturfagene

Abstract

Hvorfor lave udviklingsarbejde i naturfagene? Fordi det udvikler undervisningen nedefra og op, skaber engagement i lærergerningen og medvirker til, at man reflekterer over sin praksis. Dette kapitel formidler erfaringer og eksempler til inspiration for skoler og lærere i udviklingsarbejdet med naturfagene. Baggrunden er erfaringerne gjort under udviklingsarbejdet Naturfagslærere i samarbejde under Undervisningsministeriets udviklingsprogram En skole i bevægelse. Kapitlet giver råd til hvordan man kommer i gang, hvilken planlægning der er helt nødvendigt, samt ideer til temaer for udviklingsarbejdet, fx fagteam, lokale læseplaner eller tværfaglige undervisningsforløb. Det beskrives også hvilke barrierer man typisk kan opleve, samt de udfordringer der er ved at gå fra et projektforløb til en ændret praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationNaturfagslærerens håndbog
EditorsErland Andersen
Number of pages23
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2009
Edition1.
Pages155-177
ISBN (Print)978-87-7281-466-7
Publication statusPublished - 2009

Cite this