Naturvidenskabelige studiekompetencer. Hvad er svært for nye universitetsstuderende?

Abstract

Gymnasiet skal udvikle studenternes studiekompetencer. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt førsteårsstuderende på Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet argumenterer artiklen for at de studerende ikke oplever det faglige niveau som den største vanskelighed. Vanskelighederne vedrører især studieteknik, organiseringen af deres tid, men også at kunne koncentrere sig og at kunne overskue større tekstmængder. Det er vanskeligheder som bl.a. bunder i forskelle mellem gymnasiet og universitetet mht. tidsstrukturer og undervisningsmaterialer. Disse studieteknikker er imidlertid forbundet med det faglige indhold. Det vil derfor være en fordel at førsteårsundervisningen tænker studieteknik ind som en integreret del af den faglige undervisning.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2013
Issue number2013-3
Pages (from-to)44-63
Number of pages20
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - Sept 2013

Cite this