Abstract
På Københavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret på meget forskellig vis. På nogle uddannelser er kurset en del af større tværfaglige forskningsmiljøer, på andre står enkeltforskere alene med ansvaret, og på nogle tredje køber man sig til eksterne lærere eller bruger kurset til marginalt beslægtede formål. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre søjler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive søjle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forløbet på KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kræver et større strategisk fokus på de normative og kulturelt-kognitive aspekter.
Translated title of the contribution | The Institutionalization of the Course 'Theory and Philosophy of Science' |
---|---|
Original language | Danish |
Title of host publication | Fagets Videnskabsteori |
Editors | Tom Børsen, David Budtz Pedersen, Hanne Andersen |
Number of pages | 15 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2018 |
Pages | 35-49 |
Chapter | 2 |
ISBN (Print) | 978-87-593-3109-5 |
Publication status | Published - 2018 |