Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori

Translated title of the contribution: The Institutionalization of the Course 'Theory and Philosophy of Science'

Abstract

På Københavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret på meget forskellig vis. På nogle uddannelser er kurset en del af større tværfaglige forskningsmiljøer, på andre står enkeltforskere alene med ansvaret, og på nogle tredje køber man sig til eksterne lærere eller bruger kurset til marginalt beslægtede formål. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre søjler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive søjle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forløbet på KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kræver et større strategisk fokus på de normative og kulturelt-kognitive aspekter.
Translated title of the contributionThe Institutionalization of the Course 'Theory and Philosophy of Science'
Original languageDanish
Title of host publicationFagets Videnskabsteori
EditorsTom Børsen, David Budtz Pedersen, Hanne Andersen
Number of pages15
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2018
Pages35-49
Chapter2
ISBN (Print)978-87-593-3109-5
Publication statusPublished - 2018

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The Institutionalization of the Course 'Theory and Philosophy of Science''. Together they form a unique fingerprint.

Cite this