Abstract

På Københavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret på meget forskellig vis. På nogle uddannelser er kurset en del af større tværfaglige forskningsmiljøer, på andre står enkeltforskere alene med ansvaret, og på nogle tredje køber man sig til eksterne lærere eller bruger kurset til marginalt beslægtede formål. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre søjler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive søjle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forløbet på KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kræver et større strategisk fokus på de normative og kulturelt-kognitive aspekter.
Bidragets oversatte titelThe Institutionalization of the Course 'Theory and Philosophy of Science'
OriginalsprogDansk
TitelFagets Videnskabsteori
RedaktørerTom Børsen, David Budtz Pedersen, Hanne Andersen
Antal sider15
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2018
Sider35-49
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-593-3109-5
StatusUdgivet - 2018

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater