Hvordan udfordrer vi de unge bedre uden tab?

Abstract

Artiklen præsenterer væsentlige pointer fra et forskningsprojekt om de vanskeligheder gymnasiefremmede (dvs. gymnasieelever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) møder i gymnasiet. En væsentlig vanskelighed består i at forstå kriterier for, hvad man skal gøre og lære som elev, og artiklen peger her på feedback som et væsentlig fokusområde. Artiklen peger også på, at det er vigtigt at lægge vægt på formativ feedback (dvs. feedback som peger fremad, og giver eleven ideer om, hvordan det videre arbejde skal prioriteres), frem for summativ feedback, som kigger bagud og bedømmer hidtidigt arbejde.
Original languageDanish
Title of host publicationUddannelse og udfordringer til alle : - Hvor er din overligger? Sorø-mødet 2010
Number of pages4
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherUndervisningsministeriet
Publication date2010
Pages58-61
ISBN (Print)978-87-603-2899-2
ISBN (Electronic)978-87-603-2900-5
Publication statusPublished - 2010

Cite this