TY - ABST
T1 - Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?
AU - Christiansen, Frederik V
AU - Kobayashi, Sofie
AU - Lunddahl Jensen, Agnete
AU - Jensen, Sofie Birch
AU - Rattleff, Pernille
AU - Rump, Camilla Østerberg
AU - Wick, Peter Josef
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne. Bl.a. af denne grund stilles der i stigende grad krav til medsendelse af undervisningsportfolio til dokumentation af undervisningskompetence ved de danske universiteter, og siden 2011 også ved Københavns universitet. Dette er sket i Danmark i lighed med lande som Sverige, Holland, Canada og Australien. Der er imidlertid ikke lavet systematiske undersøgelser af hvordan vurdering af undervisningskompetencer indgår i bedømmelse ved ansættelser ved danske universiteter, og de internationale erfaringer er også sparsomme. Dette kvalitative studie har til formål at afdække hvordan praksis er for vurdering af undervisnings¬kompetencer på Københavns Universitet.
Metode
I dette studie vil vi alene fokusere på de interne bedømmere i bedømmelsesudvalgene, mens det overordnede studie også vil inkludere eksterne bedømmere og ansøgere. Interviewpersonerne udvælges på tværs af fakulteter. Interviewene gennemføres som individuelle semi-strukturerede interviews med fokus på specifikke bedømmelsesudvalgsarbejder. Interviewene indledes med generelle spørgsmål til bedømmelsesarbejdet og på vægtningen mellem undervisning og forskning, og herefter drøftes den funktion de fælles retningslinjer for portfolio har i det konkrete arbejde med vurdering af undervisningsportfolioer. Analysen vil fokusere på deltagernes karakteristik af det Teaching and Learning Regime (Trowler & Coopers, 2010) de indgår i, deres oplevelse af de undervisningsportfolioer de har skullet tage stilling til, samt deres oplevelse af funktionen af de fælles retningslinjer for portfolio i fm. ansættelser. Vi vil bruge Star og Griesemers (1989) begreb om ”boundary objects” i analysen af retningslinjernes funktion.
Resultater
I oplægget vil vi fremlægge resultater af interviewundersøgelsen, og drøfte den funktion retningslinjerne spiller for bedømmere og ansøgere til videnskabelige stillinger.
Referencer
Star, S.L. & Griesemer, J.R. (1989) Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-37. Social Studies of Science 19(3).
Trowler, P. & Cooper, A. (2002) Teaching and Learning Regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes. Higher Education Research & Development 21(3).
AB - Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne. Bl.a. af denne grund stilles der i stigende grad krav til medsendelse af undervisningsportfolio til dokumentation af undervisningskompetence ved de danske universiteter, og siden 2011 også ved Københavns universitet. Dette er sket i Danmark i lighed med lande som Sverige, Holland, Canada og Australien. Der er imidlertid ikke lavet systematiske undersøgelser af hvordan vurdering af undervisningskompetencer indgår i bedømmelse ved ansættelser ved danske universiteter, og de internationale erfaringer er også sparsomme. Dette kvalitative studie har til formål at afdække hvordan praksis er for vurdering af undervisnings¬kompetencer på Københavns Universitet.
Metode
I dette studie vil vi alene fokusere på de interne bedømmere i bedømmelsesudvalgene, mens det overordnede studie også vil inkludere eksterne bedømmere og ansøgere. Interviewpersonerne udvælges på tværs af fakulteter. Interviewene gennemføres som individuelle semi-strukturerede interviews med fokus på specifikke bedømmelsesudvalgsarbejder. Interviewene indledes med generelle spørgsmål til bedømmelsesarbejdet og på vægtningen mellem undervisning og forskning, og herefter drøftes den funktion de fælles retningslinjer for portfolio har i det konkrete arbejde med vurdering af undervisningsportfolioer. Analysen vil fokusere på deltagernes karakteristik af det Teaching and Learning Regime (Trowler & Coopers, 2010) de indgår i, deres oplevelse af de undervisningsportfolioer de har skullet tage stilling til, samt deres oplevelse af funktionen af de fælles retningslinjer for portfolio i fm. ansættelser. Vi vil bruge Star og Griesemers (1989) begreb om ”boundary objects” i analysen af retningslinjernes funktion.
Resultater
I oplægget vil vi fremlægge resultater af interviewundersøgelsen, og drøfte den funktion retningslinjerne spiller for bedømmere og ansøgere til videnskabelige stillinger.
Referencer
Star, S.L. & Griesemer, J.R. (1989) Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-37. Social Studies of Science 19(3).
Trowler, P. & Cooper, A. (2002) Teaching and Learning Regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes. Higher Education Research & Development 21(3).
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - undervisningskompetencer
KW - undervisningsportfolio
KW - bedømmelse
UR - http://dun-net.dk/aktiviteter/2015/dun-konference-2015-kvalitet-i-universitetsundervisningen-forskningsbasering-praksisrelevans-og-strategisk-indsats/
M3 - Konferenceabstrakt til konference
T2 - DUN Konference
Y2 - 6 May 2015 through 7 May 2015
ER -