Beth Juncker

Beth Juncker

Mag.art, Dr. Phil.

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

19932018

Research activity per year

Personal profile

CV

  • born 8.11.1947
  • 1967: undergraduate in modern languages
  • 1967-68: studies in french history and literature at Sorbonne University, Paris
  • 1974: graduate as major in danish literature, Copenhagen University  
  • 1978: Master of Arts in nordic literature, Copenhagen University
  • 1972-76: lecturer in danish literature, Department of Nothern Philology, Copenhagen University
  • 1976-82: Associate Professor in danish literature and communication, Department of Language, Communication and Cultural History, Aalborg University
  • In head of research at the project: The Literary History of Nordic Female Writers 
  • 1995 -2004: Associate Professor in childculture/children's culture , Department of Cultur al and Media Studies, The Royal School of Library and Information Science
  • 2001-02: Senior Lecturer at The Danish Institute for Advanced Studies in The Humanities
  • 2004 - 2009: Professor in Aesthetics, appointed by The Danish Research Council for The Humanities
  • 2008 - 2010: Professor II at Tromsoe University, Norway 
  • 2009 -        : Professor in Child Culture and Children's Culture at The Royal School of Library and Information Science in Copenhagen

Teaching

  • studies in childculture and children's culture from an aesthetic perspective
  • the status of 'the child' in theory of knowledge
  • the notion of childculture/children's culture in relation to notions of culture
  • the meaning of aesthetics in children's everyday life
  • the meaning of aesthetics in classical art (theatre, literature,paintings, music, danse) for children
  • the meaning of aesthetics in modern media (film,tv,video,computer, computerplays, internet) for children
  • children's librairies as cultural institutions

Childculture/children's Culture in Theory of Knowledge and History of Culture, Art for Children, Media for Children, Children's librairies in a cultural perspective, Childculture and Children's Culture in Cultural Politics, Modern Communication Strategies

Primary fields of research

  • Kulturteori
  • Kulturpolitik
  • Kulturformidling
  • Æstetik i kunst og i hverdag

 

Det æstetiskes betydning i:

  • børns og unges mediekultur
  • børnekultur
  • børns kulturinstitutioner
  • kulturformidling til børn og unge
  • kulturpolitik til børn og unge

Forskningsprojekter

1995 - 2006: Børnekulturel æstetik?
Publikationerne Når barndom bliver kultur (Forum,1998) og Ordet og stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab (Høst & Søn, 2001) dokumenterer projektets udvikling. Det blev afsluttet med disputatsen Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (Tiderne skifter, 2006), der giver retningslinjer for et nyt æstetisk funderet børnekulturbegreb.
 
2004 - 2013: Børn & kultur i det 21. århundrede - hvad ved vi?
Et nordisk forskningsformidlingsprojekt, der via 3 selvstændige, men sammenhængende nordiske konferencer har samlet forskere på tværs af fag og forskningstilgange og bedt dem om at dele viden. Projektet har på www.bin-norden.net publiceret 3 store konferencerapporter:
- Børn & kultur - i teori og metode?
- Børn & kultur - i samfund?
- Børn & kultur - det æstetiskes betydning?
Projektet blev afsluttet i 2013 med udgivelsen af værket Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. Værket kan downloades på BIN-Norden hjemmeside.
 
2010 - 2017: Ekspressiv Kulturformidling i teori og praksis?
Projektet udvikles i samarbejde med lektor, ph.d. Gitte Balling og lektor, ph.d. Nanna Kann-Rasmussen.
Det er intentionen at udvikle et nyt grundlag for kulturformidling, der kan bidrage med nye bud på lærings- og dannelsesbegreber. Projektet har foreløbig udgivet en antologi og en række artikler. En monografi om nyt teoretisk kulturformidlingsgrundlag er under udarbejdelse
 
2014 -: Digital Youth - a multidisciplinary Research Network.
Netværket blev stiftet på iConference 2014 i Berlin og er nu under opbygning og udvikling. Projektet har sin egen facebook gruppe.

Fingerprint

Dive into the research topics where Beth Juncker is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 6 Similar Profiles