Født 8.11. 1947
Uddannelse
- 1967: Nysproglig student fra Stenhus, Holbæk
- 1967-68: Studier i fransk historie og litteratur, Sorbonne, Paris
- 1974: Hovedfagseksamen i Dansk, Københavns Universitet
- 1978: Magisterkonferens i Nordisk Litteratur, Københavns Universitet
- 2006: Doktor i Biblioteks- og Informationsvidenskab. (Dr. scient. bibl.)
Ansættelser
- 1972-76: Undervisningsassistent, senere ekstern lektor ved Institut for nordisk Filologi, Københavns Universitet
- 1976-82: Adjunkt, senere lektor ved Institut for sprog, kommunikation og kulturhistorie, Aalborg Universitet.
- 1980-96: Tilknyttet Projekt Nordisk Kvindelitteraturhistorie som forsker, redaktør og skribent.
- 1982 - 96: Fast freelance anmelder og columnist ved dagbladet Politiken med børne- og ungdomskultur som område
- 1984-88: Medredaktør af tidsskriftet BIXEN
- 1988-92: Redaktør af Danmarks Skolebiblioteksforenings tidsskrift Børn & Bøger
- 1995 - 2004 : Lektor i børne- og ungdomskultur på Danmarks Biblioteksskole
- Sept. 2001- sept. 2002: Seniorstipendiat på Danmarks humanistiske Forskningscenter
- April 2004 - april 2009: Forskningsrådsprofessor i æstetiske fag med særligt henblik på børnekultur
- 2009 - : Professor på Det informationsvidenskabelige Akademi, København
- 2008 - 2010: Professor II, Dokumentasjonsvitenskap, Tromsø Universitet
Tillidshverv
- 1989-92: Formand for Selskabet for Børnelitteratur
- 1990-96: Medlem af Kulturministeriets arbejdsgruppe om børn og kultur, Kulturens Børn
- 1994 - 2008 : Medlem af censorformandskab og det landsdækkende censorkorps for faget dansk ved universiteterne
- 1996- 2003: Medlem af det udvalg, der skal fordele midlerne bag forskningsprogrammet: Børns vilkår og velfærd
- 1996-2001 : Medlem af Medierådet for børn og unge, forskningsrepræsentant
- 2003 - 2013 : Formand for børnekulturforskere i Norden, BIN-Norden
-
2004 - 2013: Leder af projektet Børn & kultur i det 21. århundrede - hvad ved vi?
-
1995 - nu: Formand for bedømmelsesudvalg - doktorbedømmelser, ph.d.-bedømmelser, lektorbedømmelser, adjunktbedømmelser i Danmark og udlandet.
-
Konsulent for Egmont Fonden. Sparringspartner for og bidrag til evaluering af børnekulturprojekterne Forvandlingskuglehulerne og Egmont Passet.
-
Konsulent for Børnekulturens Netværk. Planlægning af projekter, udvikling og afvikling af konferencer.
-
Konsulent for den danske ambassade i Berlin. Børnekulturudstilling.
-
Konsulent for Norsk Kulturråd, Kunstløftet.
-
Konsulent for Norges Forskningsråd.
- Konsulent for Fremtidens Dagtilbud
- 2014: medstifter af forskningsnetværket Digital Youth
- 2015: Konsulent for Rambøll A/S
- 2015: Konsulent for NOKUT. Norges Organ for Kvalitet i Uddannelse
- Kulturteori
- Kulturpolitik
- Kulturformidling
- Børne- og ungdomskulturer
- Digital Youth
- Æstetik
- Kulturteori
- Kulturpolitik
- Kulturformidling
- Æstetik i kunst og i hverdag
Det æstetiskes betydning i:
- børns og unges mediekultur
- børnekultur
- børns kulturinstitutioner
- kulturformidling til børn og unge
- kulturpolitik til børn og unge
Forskningsprojekter
1995 - 2006: Børnekulturel æstetik?
Publikationerne Når barndom bliver kultur (Forum,1998) og Ordet og stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab (Høst & Søn, 2001) dokumenterer projektets udvikling. Det blev afsluttet med disputatsen Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (Tiderne skifter, 2006), der giver retningslinjer for et nyt æstetisk funderet børnekulturbegreb.
2004 - 2013: Børn & kultur i det 21. århundrede - hvad ved vi?
Et nordisk forskningsformidlingsprojekt, der via 3 selvstændige, men sammenhængende nordiske konferencer har samlet forskere på tværs af fag og forskningstilgange og bedt dem om at dele viden. Projektet har på
www.bin-norden.net publiceret 3 store konferencerapporter:
- Børn & kultur - i teori og metode?
- Børn & kultur - i samfund?
- Børn & kultur - det æstetiskes betydning?
Projektet blev afsluttet i 2013 med udgivelsen af værket Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. Værket kan downloades på BIN-Norden hjemmeside.
2010 - 2017: Ekspressiv Kulturformidling i teori og praksis?
Projektet udvikles i samarbejde med lektor, ph.d. Gitte Balling og lektor, ph.d. Nanna Kann-Rasmussen.
Det er intentionen at udvikle et nyt grundlag for kulturformidling, der kan bidrage med nye bud på lærings- og dannelsesbegreber. Projektet har foreløbig udgivet en antologi og en række artikler. En monografi om nyt teoretisk kulturformidlingsgrundlag er under udarbejdelse
2014 -: Digital Youth - a multidisciplinary Research Network.
Netværket blev stiftet på iConference 2014 i Berlin og er nu under opbygning og udvikling. Projektet har sin egen facebook gruppe.