Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i den kommunale grundskole i Danmark. Undersøgelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og består af både interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Undersøgelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om følelser og følelsesarbejde. Den analytiske opmærksomhed på de tilgange og begrundelser for det pædagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedområder: a) arbejdets vilkår og bearbejdninger, b) at skabe det gode børneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det pædagogiske arbejde er præget af en dobbelthed mellem integration på den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed på den anden side. Dernæst hvordan den særlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for lærere og pædagoger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Velferdsforskning |
Vol/bind | 20 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 302-316 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0809-2052 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Pædagogisk arbejde
- Asylsøgende børn i Danmark
- Social samhandlingsorden
- Følelsesarbejde
- Midlertidig position