TY - JOUR
T1 - «Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»
T2 - En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark
AU - Moldenhawer, Bolette
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i den kommunale grundskole i Danmark. Undersøgelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og består af både interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Undersøgelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om følelser og følelsesarbejde. Den analytiske opmærksomhed på de tilgange og begrundelser for det pædagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedområder: a) arbejdets vilkår og bearbejdninger, b) at skabe det gode børneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det pædagogiske arbejde er præget af en dobbelthed mellem integration på den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed på den anden side. Dernæst hvordan den særlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for lærere og pædagoger.
AB - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i den kommunale grundskole i Danmark. Undersøgelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og består af både interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Undersøgelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om følelser og følelsesarbejde. Den analytiske opmærksomhed på de tilgange og begrundelser for det pædagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedområder: a) arbejdets vilkår og bearbejdninger, b) at skabe det gode børneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det pædagogiske arbejde er præget af en dobbelthed mellem integration på den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed på den anden side. Dernæst hvordan den særlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for lærere og pædagoger.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Pædagogisk arbejde
KW - Asylsøgende børn i Danmark
KW - Social samhandlingsorden
KW - Følelsesarbejde
KW - Midlertidig position
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0809-2052
VL - 20
SP - 302
EP - 316
JO - Tidsskrift for Velferdsforskning
JF - Tidsskrift for Velferdsforskning
IS - 4
ER -