Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv

Bolette Moldenhawer, Gro Hellesdatter Jacobsen

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftGjallerhorn
Udgave nummerNr. 18
Sider (fra-til)40-52
Antal sider12
ISSN1604-4894
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • problematiseringer
  • 'ghettto'-skoler
  • Frankrig
  • Danmark
  • komparativt perspektiv

Citationsformater