Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 4 |
Journal | Gjallerhorn |
Issue number | Nr. 18 |
Pages (from-to) | 40-52 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 1604-4894 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- Faculty of Humanities