Abstract
Hvordan sikres kvalitet i forskning, som insisterer på at forske "med" og ikke forske "i" de subjekter og praksisser, som forskningen drejer sig om? Følgende artikel giver nogle bud på, hvordan den konkrete praksis kan danne grundlag for identifikation og udvikling af forskningens kvalitet. Fællesskabet og intersubjektiviteten i den konkrete forskningspraksis præsenteres i artiklen som kvalitetens grundstene i kooperativ forskning. For at give fællesskabet og intersubjektiviteten i kooperativ forskning videnskabelig kvalitet, introduceres forskningspraksissens "didaktik". Didaktik beskrives som "håndtering af den konkrete forskningspraksis" med det formål at udvikle og fastholde forskningens kvalitet. Artiklen diskuterer også begreberne intersubjektivitetsvalidering, generalisering og medforskning i kooperativ forskning. Der eksemplificeres med et igangværende forskningsprojekt med familier med døvblinde børn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske Udkast |
Vol/bind | 34 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 39-54 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2006 |