Når praksis tages alvorligt: Metodologiske overvejelser om relationen mellem kvalitet og forskningspraksis

    Abstract

    Hvordan sikres kvalitet i forskning, som insisterer på at forske "med" og ikke forske "i" de subjekter og praksisser, som forskningen drejer sig om? Følgende artikel giver nogle bud på, hvordan den konkrete praksis kan danne grundlag for identifikation og udvikling af forskningens kvalitet. Fællesskabet og intersubjektiviteten i den konkrete forskningspraksis præsenteres i artiklen som kvalitetens grundstene i kooperativ forskning. For at give fællesskabet og intersubjektiviteten i kooperativ forskning videnskabelig kvalitet, introduceres forskningspraksissens "didaktik". Didaktik beskrives som "håndtering af den konkrete forskningspraksis" med det formål at udvikle og fastholde forskningens kvalitet. Artiklen diskuterer også begreberne intersubjektivitetsvalidering, generalisering og medforskning i kooperativ forskning. Der eksemplificeres med et igangværende forskningsprojekt med familier med døvblinde børn.
    Original languageDanish
    JournalNordiske Udkast
    Volume34
    Issue number2
    Pages (from-to)39-54
    Number of pages16
    ISSN1396-3953
    Publication statusPublished - 2006

    Cite this