Kognitionspsykologi og cochlear opererede børns sproglige udvikling

    Abstract

    Neurovidenskabelige og kognitive undersøgelser kan ikke bekræfte, at tilegnelsen af tegnsprog hæmmer det cochlear opererede barns talesproglige udvikling. Måske er det mere rimelig at antage, at tanken om total kommunikation fremmer barnets almene sprogudvikling. Fokus må være på at undgå sproglig deprivation snarere end en auditiv, hvis der ses på barnets almene psykosociale og kognitive udvikling. Sprogudvikling må ikke forveksles med udvikling af auditiv perception. Der er store forskelle på cochlear opererede børns sprogtilegnelse efter operationen. Dette har audiologopædisk betydning, i det der formodes at være en sammenhæng mellem sprog, kognition og psykosocial funktion. En stor spredning i børnenes sproglige færdigheder giver derfor også stor spredning i kognitive og sociale funktioner.

    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Audiologopaedi
    Vol/bind40
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)7-10
    Antal sider4
    ISSN0105-7200
    StatusUdgivet - 2004

    Citationsformater