Eleverne, der skulle blive så dygtige, som de kunne: kategorisering og potentialitet i skolens lærings- og testarrangementer

Bjørn Hamre, Kristine Kousholt, Dorthe Staunæs, John B. Krejsler

Abstract

Denne artikels pointe er, at skolens aktuelle testregimer betjener sig af teknologier, der både er disciplinerende ved fx appellere til en kernefaglighed, men også fungerer i kraft af at italesætte en forventning om at eleverne kontinuerligt udfolder deres potentialitet. Herved afspejler testningen et styringsrationale, hvor konkurrencestatens optimeringslogik konvergerer med reformpædagogiske idealer om at tage udgangspunkt i barnet. Vi argumenterer for, at den aktuelle styringslogik kan fremlæses gennem brug af Michel Foucaults dispositiv, hvorfor analysen af testregimet udvikles i samspil med artiklens analytik.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind52
Udgave nummer3
Sider (fra-til)21-43
Antal sider23
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa

Citationsformater